Wednesday, October 17, 2012

My Renovation List

Assalamualaikum dan salam sejahtera....
Kebelakangan ni saya bertambah busy. Selalulah kami ke rumah memikirkan apa yang perlu diatur dan dibaiki. Adakala saya rasa sayalah pengerak aka pengatur kerja untuk pembaikian rumah. Suami ada idea nak baiki itu ini tapi tak bertindak. Manakala saya lebih fokus ke ruang dapur dan ada tindakan. Rasanya suami keberatan nak belanjakan duit untuk renovation.
Suami saya Faizal selalu menjenguk ke rumah kami memandangkan dia selalu free waktu kerja. Kerja luar senanglah nak melencong.

Apa-apa pun dibawah ni list apa yang kami ingin lakukan:

1) Bersihkan rumah

2) Cat rumah. Tapi sebelum tu kena buang segala paku yang melekat dan fill lubang dengan filler. I love filler..

3) Atur plumbing dapur

3) Pasang jubin baru pada dinding dapur. Di bahagian tengah je sebab bahagian tu yang nampak bila dah pasang kabinet.

4) Buat rangka konkrit untuk dapur dan pasang tile yang bersesuaian dengan warna kabinet nanti.
5) Buang semua sisi kayu lantai di kawasan ruang tamu dan bilik bawah. Semua sisi kayu tu dah buruk kena makan dengan anai-anai. Ditukar dengan jubin.

6) Kalau ada extra cash teringin nak laminate lantai dengan kayu.

7) Kalau rajin nak polish lantai di tingkat atas

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualikum siti,

akhirnya ada jugak ye khabar berita. oh ye ke. tengah sibuk eh. biasalah tu. kalau dapat rumah second hand. mmg banyak kena buat itu ini. lagi2 rumah tu kalau owner lamanya tak pembersih. byk list tu. kena buat dengan kerjasama suami. bagitau lah suami. share2 utnuk proses baikpulih rumah..irene

Anonymous said...

Siti,

kalau yang no 6 tu..baik tak payah buat. untuk jangka masa panjang agak kurang tepat untuk memilih kayu. baik guna tile biasa. sbb kawan ada lah cakap..susah nak jaga..cepat rosak. kalau siti nak guna jugak. terpulang kepada siti. irene saja nak beri pendapat.

pasal suami siti tu, mungkin dia ada plan lain kot..

Siti Salina said...

wsalam irene, apa kabar. Bila nak letak gambar dalam facebook. Saya memang suka lantai kayu tapi tu risau anai-anai. Lantai bilik di rumah duduk sekarang lantai laminate. Dulu ayah yang pasang sebab dulu bilik dia. Nampak cantik. Kena cari material lain yang lebih kurang sama.