Monday, July 5, 2010

Save Time On Cooking

Akhirnya dapur di rumah berasap.......dah dua bulan saya tak masak sebab saya punyalah malas semenjak awal pregnant. Saya dah tak tahu lagi nak makan apa kat luar. Dah boring....

Sekarang saya dah rasa ok dan ada energy melakukan kerja rumah. Yea....

Hari sabtu lepas saya pergi pasar malam beli bahan untuk memasak. Punyalah bersemangat nak start memasak semula. Taknak tunggu esok pagi. Jarang saya pergi ke pasar malam selalunya waktu siang je. Gamble je mana tahu ada peniaga jual ikan, ayam dan sayur waktu malam. Rupanya ada...best lagi beli waktu malam.....sejuk.

Bagi mencepatkan masa memasak, ada orang buat pre-prepared meals dan frozenkan. Saya tak tahu nak buat lauk ape untuk dibekukan. Dari saya pening kepala memikirkan lauk ape, saya cuma membuat persediaan memasak lebih awal agar masa memasak saya pendek.

Persediaan awal tersebut ialah ikan, udang, ayam dan bahan basah lain saya dah bersih dan siang awal. Bahagikan setiap jenis bahan basah mengikut satu hidangan ke dalam plastik atau container. Saya letak dalam plastik je. Ada orang labelkan kat container nama dan tarikh.

Sayur pula saya potong awal tapi saya tak cuci dan simpan dalam container. Pernah sekali tu saya cuci sayur tak tahan lama. Sebab lembab. Bila nak masak ambik dalam sukatan perlu je baru cuci.


Bawang merah dan bawang putih tu saya siap hiris dan rendam dalam minyak dalam container. Saya simpan dalam petiais. Kalau guna minyak biasa, akan beku. Agaknya kena simpan kat luar. Guna minyak jagung atau minyak zaitun lebih baik sebab tak beku. Ada orang dah siap blender bawang dan simpan dalam peti ais. Saya tak suka blend. Ikut citarasa masing-masing.

Sos macam sambal tu saya buat sekali sebab sambal saya boleh letak juga dalam masakan atau makan dengan nasi lemak. Segala jenis kuah dan sos kita boleh buat awal so taklah kita terlalu penat memasak bila balik kerja.

Sebelum turun kerja atau malam sebelumnya kita defrostkan bahan basah yang akan kita masak hari tu. So tak lah buang masa tunggu defrost. Nasi kalau nak boleh masak pagi lagi atau malam sebelumnya. Hari ni saya masak dua lauk mengambil masa 20 minit je.

No comments: