Sunday, July 24, 2011

Baby Massage

Taken from todaysmotherhood.com


Salam kepada sesiapa yang membaca. Saya tiba-tiba teringat pasal urutan bayi. Mula-mula beranak atau masa pregnant saya memang tak tahu pasal urutan bayi. Rupanya urutan bayi ada tujuannay dan teknik. Tujuan urutan bayi ni adalah membantu buang angin, bayi cepat membesar dan tidur lena. Punyalah lama saya cari teknik urutan bayi dalam web. Kebanyakannya cuma tulisan yang tak bergambar. Tapi akhirnya saya jumpa di web Johnson. Bagi yang berminat boleh lihat web ni http://www.babycenter.com.my/johnsonsbaby/touch. Urutan yang ditunjuk lengkap dengan gambar jadi senang difahami dan padat. Ada juga satu web ni saya jumpa bergambar juga cuma lebih ringkas Lihat http://pdfcast.org/download/baby-massage.pdf


3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum siti.Airin ni.apa kabar.?lama betul tunggu siti update blog..sekarang anak dah masuk 7 bulan kan.

n3 kali ni siti cerita urutan bayi.untuk makluman siti,bayi mmg perlukan urutan seperti kita juga.bayi ni kalau menangis mungkin kembung perut.itulah sebabnya bayi perlu diurut.tapi urutan tu kena lembut dan mesra lah.kalau kembung tu sapu minyak yu yee or minyak jog=hnson..sapu lah dari dada ke bawah..tapak kai.belakang betis.lagi baik kalau seluruh badan..

Siti Salina said...

wsalam airin....
kabar baik. airin macam mane ok? terima kasihlah kerana selalu bg komen hehe. Yelah seronok juga urut bayi ni kalau anak tak nangis. kekadang tu boleh dengar dia kentut bila diurut. Saya selalu guna losyen Teddy dari cosway bila urut anak. Minyak jeslin atau minyak telon saya letak kat perut, betis, tapak kaki dan belakang.

Anonymous said...

owhh gitu..apa 2 minyak pun yang penting kita yang kena rajin mengurut..siti tak ceritalah pasal famili ke..perkembangan anak..boleh kan..siti takde gambar famili ke..ni mesti sibuk lagi lebih masa puasa ni..anak dh membesar.anak skrg sapa jaga.