Friday, July 22, 2011

Persiapan Barangan Ibu Part 2


Salam sejahtera, sebenarnya dah lama saya ingin ceritakan versi kedua persiapan ibu untuk menghadapi waktu berpantang. Oleh kerana saya sibuk bekerja kerap overtime dan sibuk layan anak maka lambat saya update blog. Versi pertama dulu saya buat sebelum saya bersalin. Sekiranya saya berpantang semula, saya akan ikut versi kedua ni. Yelah dah tahu apa yang patut dibuat dan selesa mengikut pengalaman saya sendiri. Versi pertama klik di sini.


1) SET BERSALIN


Kalau dulu saya beli set bersalin Nona Roguy. Oleh kerana saya kena kuning saya jadi was-was makan ubatan kampung. Agaknya no harm ambik Nona Roguy kalau kuning tapi saya teringin beli supplemen ni:

LD-VENUS Produk Elken

Gambar diambil dari nizza-abira.blogspot.com
(Satu kotak ada 20 botol berharga Rm180 kalau bukan ahli)

ATAU

Set Bersalin DCL


Terdiri daripada Bidadari, Amazing, Aroma, Nuage, Red Guara Cafe & Aroma

(Agak-agak dalam RM250)

Kalau nak tahu lebih detail pasal produk tersebut carilah sendiri ye. Sebab banyak info dan testimonial. So kalau ada yang teringin mencuba dan dah cuba dialukan memberi pendapat, saya hargai. Buat masa sekarang saya baru je cuba jus bidadari produk DCL. Buat masa ni saya hanya dapat komen rasanya sedap cuma kalau sesiapa yang mudah gastrik tu mungkin lebih elok ambil selepas makan sebab salah satu kandungannya air asam jawa.

Set diatas khas untuk pemulihan secara dalaman. Pemulihan secara luaran juga perlu pada seperti pilis dan param. Pilis untuk mengelakkan pening dan mata rabun. Param untuk menghaluskan kulit dan mengelakkan angin. Pada masa ni liang roma terbuka Lebih baik kalau set bersalin tersebut merangkumi supplemen dalaman dan luaran. Kalau tak ada maka kena beli di luar. Macam-macam jenama ada.

Contoh pilis segera


Param

2.BENGKUNG

Sebelum ni saya dah ada bengkung zigzag yang berlapik kain. Oleh kerana saya czer saya hanya pakai sekali saja sebab rasa sakit kalau pakai ketat. Sekiranya saya pregnant lagi saya akan beli bengkung moden khas untuk ibu beranak czer. So saya ada dua jenis bengkung.

3. TUNGKU MODEN

Hai-hai tungku moden yang saya ada tak boleh guna lagi. Baru beberapa kali saya guna dah tak boleh panas lagi. Saya contact permatahati.com dan diaorang gantikan dengan yang baru. Kira servis diaorang ok.Tapi selepas kakak ipar saya guna tungku boleh bocor pula. Saya rasa tungku moden ni tak stabil. Ada baiknya saya beli hot bag sebagai persediaan. Kalau dulu tungku moden harga Rm 60-70 tapi sekarang ada yang jual dalam RM40.

4. MANDIAN HERBA

Ada macam2 jenama mandian herba seperti jenama TYT dan mandian aura dari mysetbersalin.com atau mamamodern.com.

5. MINYAK / AIR SELUSUH & MINYAK MEROYAN

Pengalaman saya menggunakan minyak selusuh menakutkan. Tiap kali saya sapu minyak selusuh pada perut tak lama selepas tu saya rasa sakit perut macam dah dekat nak beranak. So saya stop ambik. Sebab kedua ialah minyak selusuh yang saya dapat tu asalnya mengandungi sarung peranakan kucing. Gelilah. Tak elok sebab kita beragama islam. Minyak/ air selusuh berasaskan ayat-ayat al-quran lebih baik. Sila refer contoh air selusuh kat versi pertama di sini.

6. TUALA WANITA

Yang ni memang wajib. Kat hospital selalunya guna tuala wanita bertali. Saya memang tak pandai nak pasang. Bawa je tuala wanita yang main lekat lagi senang. Dalam versi pertama saya ada mention tuala wanita pureen. Bila saya pakai rasa tak selesa pula sebab panjang dan tebal. Saya lebih selesa pakai tuala wanita yang saya selalu pakai. Tak tebal sangat sampai boleh nampak bentuk bila pakai seluar dan panjang. Kiranya pakai je tuala wanita yang biasa kita guna cuma kalau boleh beli yang maxi dan panjang untuk minggu-mingu awal.

7. STOKING

Memang wajib. Kena ada stoking....dua pasang ok dah. Lebih lagi baik.

8. KAIN BATIK/SKIRT PANJANG/SELUAR PANJANG

Kebanyakan apa yang saya tengok ramai yang pakai kain batik dalam waktu pantang. Saya lebih suka pakai seluar panjang sebab saya tak pandai pakai kain batik. Kain batik yang saya ada tak saya guna selalu sebab susah.

8. SCARF

Pastikan kita sentiasa menutup kepala bagi mengelak angin mudah masuk ke ubun kepala. Saya dah kena meroyan sebab tak tutup kepala. Tak kisah pakai anak tudung atau scarf.

9. BAJU

Pakai je baju yang selesa dan longgar.

10. SELUAR DALAM PAKAI BUANG / BAJU DALAM

Seluar dalam pakai buang lebih baik dipakai sekiranya di hospital. Sediakan satu paket atau dua. Ada jual di farmasi. Jangan beli saiz yang ketat kira ikut saiz masih dalam pregnant.

11. BREAST PUMP

Bagi yang berkemampuan beri anak susu badan memang bagus. Saya tidak berpeluang memberi anak susu badan disebabkan pengambilan ubat. Belilah satu breast pump untuk stimulate susu dan puting agar keluar susu. Selain itu dapat menyimpan susu sebagai stock.

12. MAKANAN/MINUMAN

Sediakan makanan dan minuman segera sebab selepas beranak rasa nak makan dan minum. Semua tenaga dah keluar dan kena replace balik.

No comments: