Sunday, November 22, 2009

Bergedil Tauhu

Masa makan nasi campur kat kedai depan ofis beberapa bulan lepas aku tengok lauk macam bergedil tapi tak, macam cucur pun ada. Sebenarnya tauhu dilecek buat macam bergedil. Sedap juga siap beli lebih untuk makan kat rumah balik nanti. Tapi tak sampai pun, bila balik aku dengan kakak aku habiskan dalam kereta. Bila diamati aku dah agak macam mana nak buatnya. Bila aku check kat dalam website 'myresepi' adela pula resepinya. Samala pula resepinya dengan aku cuma boleh diubah suai intinya mengikut citarasa sendiri. Ada yang letak udang or minced meat. Inilah resepi bergedil tauhu versi aku.

Bergedil Tauhu

Intinya:

  • Tauhu dilenyek
  • bawang merah dan daun sup dihiris kecil
  • Lobak merah diparut
  • Telur dipukul
  • Garam / ajinomoto
Campur kesemua bahan kecuali telur seperti dibawah:

Kemudian buat bulat-bulat macam buat bergedil. Bila habis, celup dalam telur dan goreng dalam minyak panas. Simple tu je.

No comments: