Thursday, May 13, 2010

Kena makan aspirin

Hari ni plus 2 hari sebelumnyer saya register kat dua klinik kesihatan untuk ibu mengandung dan jumpa doktor sle. Kalau saya tak register kat klinik kesihatan, saya tak dapatlah jumpa doktor sle sebab saya perlu ambik kad merah dari klinik tu dulu untuk membuktikan saya pregnant dan boleh membuat pemeriksaan berkala ibu mengandung. Dahlah dua tempat. Cubalah satu tempat je klinik kesihatan tu kan senang macam one stop.

Klinik pertama tu dekat kawasan rumah tapi tak ade doktor kat situ cuma misi je. Diaorang akan check air kencing, fizikal dan ambik darah. Pertama kali saya pergi register tu saya tak tahu perlu bawa sijil nikah dan kalau boleh bawa air kencing dari rumah lagi baik. Tahu tak misi suruh saya beli buah asam kat kedai sebelah untuk guna bekas tu salut air kencing. Diaorang takde botol untuk tujuan tu. Saya punyalah confius dan tanya orang kedai tu. Nasib diaorang faham sebab ramai yang buat macam tu. Satu hal lagi saya takleh nak kencing sebab dah kencing kat rumah. Belilah air mineral 600ml. Nasib misi faham, bila tiba pemeriksaan terakhir baru ada air kencing tu pun sikit je.

Pasal ambik darah pula, misi cucuk kat sebelah kanan tak dapat darah. Cucuk sebelah kiri tak dapat juga. Masih kat tangan sebelah kiri tu jarum masih di dalam, misi pusing jarum tu ke kanan tak dapat juga. Pusing ke kiri nasib ada darah keluar. Kalau tak risau juga saya. Nasib tak sakit.

Kat klinik tu saya diberi vitamin c, vitamin B complex, asid folik, iron dan garam beriodin. Saya pelik juga diaorang bagi garam. Misi cakap letak dalam masakan untuk elak tiroid or beguk. Ambik jelah. Tak payah beli garam lagi.

Bila time scan tu memanglah tak berapa jelas lagi sebab masih kecik. Seronok juga sebab dapat tengok kat dalam rahim. Pergi ke klinik nombor dua, kat saner ade doktor. Tujuan ke klinik no 2 tu nak jumpa doktor je. Scan kali kedua lagi. Lepas tu cepat-cepat saya buat appointment dengan doktor sle.

Bila jumpa doktor sle cakap anticardiolipin saya positif tapi lupus coagulant negatif. So saya terpaksa ambik aspirin 75mg tiap hari untuk mencairkan darah bagi mengelakkan keguguran. Saya masih mengumpul maklumat pasal antibodi anticardiolipin dan lupus coagulant. Kalau dah sedia saya akan postkan. Harap semuanya ok.

1 comment:

lupie said...

I am so pleased to read that you are expecting!!

Kena rajin makan ubat, take care, think positive, tengok gambar baby yang cute2 - everything with be OKAY!

Keep in touch!