Saturday, May 1, 2010

I'm pregnant and overweight!

Dalam pada merancang untuk melangsingkan badan, diet dan exercise........baru tahu semalam yang saya pregnant. Setelah mencuba bermula dari akhir tahun lepas akhirnya saya pregnant. Syukur alhamdulillah kepada tuhan. Waktu jumpa doktor pakar sle pada 27hb march tak pula diaorang mention pregnant. Mungkin negative. Sebab urine dan blood test diambik 2 minggu sebelum jumpa doktor. Biasalah hospital kerajaan semua lab test kena tunggu 2 minggu.

Akhir tahun lepas saya beritahu doktor yang saya merancang nak pregnant sebab sle dalam keadaan terkawal, no flare. Masa tu saya ambik pil losartan untuk elak hypertension tapi tak boleh diambik kalau rancang nak pregnant. So saya stop. Sekarang ni saya ambik

-Prednisolone 5mg, azathioprine 100mg, plaquenil 400mg, calcium dan alfacalcidol. Semua ubat ni selamat diambik kalau pregnant.

So doktor perlu buat empat ujian darah bagi sesiapa yang suffer lupus dan nak pregnant iaitu antiphospholipid (APS) or anticardiolipin (ACA), lupus anticoagulant, antibodi La (SSB) dan antibodi Ro (SSA). Kedua ujian pertama tadi ni adalah ujian pembekuan darah. Sekiranya positif kena ambik aspirin bagi mengelak keguguran. Sekiranya positif La dan Ro, boleh menyebabkan dua sindrom pada bayi iaitu neonatal lupus dan congenital heart dysfunction. Tapi peratusan ni amat sedikit atau jarang terjadi. Nasib. Boleh check further detail dari internet.

Saya positif kesemuanya kecuali ujian anticoagulant pulak kena reject oleh lab hospital. Sekarang terpaksa saya ambik ujian darah kat luar. Dah pulak lupus anticoagulant tu ibu segala clotting. Hari isnin ni baru ambik darah kat klinik. Then kena cepat buat appointment dengan doktor pakar sle lagi sebab doktor pesan kalau pregnant cepat-cepat jumpa dia. Dia cakap saya kena makan aspirin tiap hari untuk elak keguguran dan kandungan kena selalu dimonitor. Macam-macam pemeriksaan kalau kita ada penyakit. Mudah-mudahan semuanya ok.

3 comments:

Nur said...

tahniah salina! nampaknya rezeki awak smpai dulu dr saya...sy hepi utk awak n sedih utk diri sendiri...tp xpe, sy cuba utk muhasabah diri sy. nway, congrats n jaga diri n baby baik2 k....

Ge said...

Hi Siti,

Congratulations on ur pregnancy!
I first came across ur blog while browsing for some SLE information.
Enjoy reading ur blog, so update more often. :)

Eina, jgn sedih. Ur time will come :)

Siti Salina said...

Hi Ge....thanks u for blog hopping. You can find other sle resources from a few of my sle friends. Check it on 'my friend' section or do log on to facebook for PSLEM.