Monday, October 11, 2010

Confinement lady

Rasanya perlu tak confinement lady aka bidan jaga kita waktu lepas bersalin? Bagi saya yang baru pertama kali ni rasanya perlu. Sebab utamanya ialah mak kandung saya dah takde dan mak mertua saya pula bekerja. Semua orang terdekat disekeliling saya ni bekerja. So kenalah berkorban part tu. Kalau yang dah ada pengalaman tu mungkin tak payah. Cuma panggil bidan bila time berurut je. Macam saya ni masih belajar dan belum ada pengalaman memang perlu penjagaan selama 44 hari....cewah.

Semasa saya tengah sakit or kena flare sle dulu, saya selalu berurut dengan tukang urut ni. Kakak tu seorang bidan. Bila ditanya brape upah jaga 44 hari. Punyalah mahal...RM2000. Kerjanya beri mandi baby, bantu mak baby dalam segala hal ubatan dan masak untuk mak baby serta berurut. Bidan ni datang sendiri ke rumah tak payah diambil. Saya rasa tak mampu nak bayar sebanyak tu. So saya pun bertanya pada sedara lain dan kawan kalau ada bidan lain yang lebih murah. Minta tolong jiran depan rumah ni dia nak kalau saya beranak bulan depan. Sebab sekarang ni dia free. Oleh kerana saya dijangka bersalin akhir december ni jiran ni tak pasti dapat sebab dia jenis orang bergerai.

Akhirnya ada dua pilihan. First tu bukan bidan. Adik kepada isteri pak sedara sebelah suami. Dia pernah jaga orang lepas bersalin dan kenal bidan lain untuk berurut. Upah nyer RM1200. Kerjanya beri mandi baby, tolong mak baby segala macam hal, cuci dan jemur baju. Kalau suruh masak boleh kenalah tambah sikit. Sedara ni rasanya tak payah diambil dari rumah. Suaminya akan hantarkan. Ok ke tak?

Satu lagi ni memang bidan dapat dari seorang kawan. Bidan muda. Upahnyer seribu keatas tak tanya amount sebenarnya. Tugasnyer sama macam bidan first yang mahal tadi. Bidan first yang mahal tu saya dah selesa dan kenal. Waktu pregnant ni pun saya masih berurut dengan dia. Saya cakap kat dia yang saya akan dijaga oleh sedara saya nanti. Minta dia urut saya waktu pantang je nanti. Malang nyer dia kena book oleh orang lain yang jarak waktunyer dekat dengan saya. La kena cari tukang urut lain. Bidan ni cakap kalau cari tukang urut lain pastikan orang tu pandai 'pulang' or 'mulang' dalam bahasa saya. Ape ke benda 'pulang' ni tak tahu. Nasiblah mak sedara dan adik nyer tahu tukang urut lain. Tukang urut lain tu bekas bidan sebenarnyer tapi dah tak larat nak jaga orang lepas bersalin. Dah tua kot. So berurut je dapat.

So keputusannyer saya pilih adik mak sedara ni......:)

27 comments:

lupie said...

Bestnya kalau dapat confinement lady yang tau urut2!!!

Lama jugak ya, confinement 44 days.

Anonymous said...

salam siti..wah dah mula cari confinement lady ye..keperluan paling utama tu..sebab bagi siti yang baru pertama kali berpantang..byk benda nak kena bantuan. bidan ni jaga dari jam brp hgga jam brp..sbb waktu malam ada lah waktu paling memerlukan..harap siti dimudahkan dalam mengharungi waktu berpantang..rajin2 lah bertapal..berurut..berpilis..yang paling menyeramkan buang air besar..jangan meneran ye..takut rahim jatuh..siti tak susu baby?

Anonymous said...

salam to siti an alls..buat siti moga sihat dan bersabar dlm mengharungi tempoh mengandung. dalam 2 bulan lagi siti akan bersalin..moga dipermudahkan..nanti kalau kandungan siti dah masuk 8 bln..kalau siti drive sendiri kena stop dulu..minta hubby hantarkan ke tpt kerja..lgkh berjaga2..dan jgn lupa sediakan air selusuh dan hafal doa nabi yunus ( doa taubat ).
ok c u again

Anonymous said...

untuk berkongsi maklumat..siti boleh layari ummichildcare.blogspot. ada doa yang siti boleh amalkan..

Siti Salina said...

Thanks to everyone yang bagi komen dan nasihat.

Lupie: confinement for malay usually 44 days to 60 days. Rasanya tak sanggup sampai 60 days.

Boleh saya tahu sape anonymous semua yang bagi komen. Ingin tahu.

Anonymous 1: Saya kena cari awal. Takut kena tempah oleh orang lain. Lagi pun susah cari bidan dekat tempat saya. Orang jaga saya nanti datang jam 9am sampai tengahari...break sebab nak ambik anak dia sekolah...lepas tu datang semula ke rumah sampai 6pm.

Anonymous 2: Insyallah saya suruh husband yang tolong hantar/ambik ke ofis. Sebenarnya dah start rasa penat. Saya selalu jadi driver. Kakak saya satu ofis dan selalu tumpang balik dan hantar anak saudara ke sekolah. Rasanya saya perlu beritahu diaorang nanti. Thanks.

Anonymous 3: Thanks for sharing the information. Selalu gak baca blog2 mommies ni untuk tips dan nasihat.

Anonymous said...

saya airin..saja je nang berkongsi dengan siti..tapi minta maaf lah kalau mengganggu.nanti siti dalam pantang janganlah stress.nanti meroyan.sebab waktu berpantang betul2 kena banyak bersabar.takut juga bentan.siti tinggal bersama family ke?moga family sudi membantu.dan family suami juga.banyak lagi pantang larang dalam tempoh berpantang.nanti kita kongsi bersama..salam ceria..

lupie said...

Keep stress at a minimum level okay....

I read your "driving" duties I pun dah "stress" ...

Take care and post when you feel like it!

Anonymous said...

siti...saya nak tanya pasal confinement lady yang awak mention kat atas..nama saya nadia...email saya contact no awak..rahim.nadia@gmail.com

Thanks

Anonymous said...

salam,boleh sy dptkn no bidan awak yg 1st sekali tu? @ mane2 CL..017-2420027 plz,urgent.tq

Anonymous said...

Nana, dah buat 'mulang'. mun belum beter buat. mun pregnant kali ke2 kelak. jgn lupak 'mulang' lagik k..sebab mun kitak sik mulang ya..susah.kita tok rompuan maok de best utk laki kitak kan..byk bidan bah.ada kat tempat area rumah kitak..bandar baru semariang sia..bagus bidan ya.

Anonymous said...

yang berik komen ya..kamek Hanna

Siti Salina said...

Hanna - ktk ngingat kmk pasal mulang ya. kmk rasa kmk belum mulang sepenuhnya sebab kmk waktu masih belum sembuh ceaser. Terpaksa kmk koling bidan ya agik sekali urut badan. lama sik urut badan. kitak berurut dengan bidan di bandar baru semariangkah?

Anonymous said...

aok. kmk berurut badan jak. tapi tukang urut ya bidan juak. urut orang lepas bersalin. lepas berpantang. kwn kakak kamek rekemen mek g sia. aok dekat bandar baru. lepas traffic light. mun kitak nak mulang pergi jak sia.

haNNa

Anonymous said...

Assalamualaikum

sebelum kmk terlupak. kitak boleh beli maajun atau ubat kampung untuk kesihatan permepuan dengan ibu( panggilan untuk bidan ya)..jangan kitak sik berurut k. jaga kesihatan

Siti Salina said...

wsalam...
terima kasih di atas nasihat ya. kelak kmk tanya bidan yg selalu kmk berurut. maklumlah kmk tok sikda mak agik so benda pasal beranak tok sik brapa tauk gilak

Anonymous said...

xpa. tapi kitak masih ada kakak nak? sik kan cdak sik bantu kitak. kesian kitak. apa2 pun kmk sedia nulong beri cdgn jak. nasihat apa yang mek tauk.

jaga permakanan. jaga luar dalam kita.

haNNa..

Suez Mohd said...

Salam Kak salina.. agaknya dah terlambat kalo saya nak tanya. Yang bidan 1st tu ada lagi ke? Macam menarik jugak 44 hari. Kalau ada akak tlg bagi contact ye. Tq kak :)

Siti Salina said...

Suez Mohd awak dari mana? Kalau dari kuching sarawak bolehlah saya bagi no contact

Anonymous said...

Hai, isteri saya akan bersalin pada hujung bulan ini di Kuching Sarawak dan memerlukan confinement lady (urut, jaga baby, masak - sekiranya boleh). Harap dapat hubungi saya atau dapat bagi contact number orang yang boleh membantu. Terima kasih sangat2.

Boleh sms atau whatsapp saya di +971528730942 @ 0197792409.

Terima kasih sgt.

Unknown said...

Boleh hubungi sy atau whatapp di no 0126383021 untuk mendapatkn rawatan atau penjagaan ibu slpas bersalin..dr penjagaan bayi hingga ibu..daily visit(kl) atau stay in(seluruh msia)

Unknown said...

Salam,..isteri sy mencari org yg leh jaga dia berpantang dari pagi sampai petang je, sbb sy keje ofis hour,blah mlm sy ada...selama 2 minggu..kami di bukit mertajam..boleh bantu? email sy ahmad_aswad@usm.my

Unknown said...

Salam kak....leh tau nomor contact makcik urut tu tak?saya tgl di kuching...tq

Unknown said...

Salam kak....leh tau nomor contact makcik urut tu tak?saya tgl di kuching...tq

Anonymous said...

Aslkum kak.kmk diam d smariang.cmne nk cari/contact org pnde ngurut pmpuan ps branak nk d smariang ya?hrp blh bantu.kmk baru pindah sia

MarinaA said...

Salam kak.. sy akan bersalin lg beberapa bulan. N memerlukan bidan utk menjaga sy semasa pantang. Bidan 1st yg akak ckp tu ada d kuching kan. Harap akak bole contact sy utk share her contact number.
This is my contact number : 012 4040508
Thanks kak.

Adams said...

Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

Dominika Starańska said...

Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.