Saturday, October 9, 2010

Persiapan Barangan Bayi

Oleh kerana ini anak yang pertama maka excitedlah sangat membeli barang baby. Barang baby ni saya dah start beli sejak pregnant 4 bulan. Sebenarnya kalau boleh nak beli waktu awal lagi tapi takut apa-apa boleh terjadi. Taknak sebut perkataan tu. Rasanya bila dah masuk 4 bulan baru rasa dah cukup selamat.

Walaupun saya anak bongsu dalam keluarga, saya dapat clue beli barangan baby ni bila lihat anak saudara lahir. Lagipun saya dah ada experience jaga baby yang baru dua minggu lahir iaitu adik tiri saya yang sekarang ni dah umur setahun lebih. Mencabarlah....tak cukup tido saya dibuatnya. Nasib waktu tu kesihatan saya semakin pulih. Jangan ditanya kemana ibunya waktu itu. Itu cerita lain malas saya nak ceritakan.

Dari pregnant 4 bulan sampai sekarang rasanya dah masuk 7 bulan saya masih beli barang baby. Yelah tengok budget. Nasib beli awal sebab saya ni tak ok simpan duit aka boros. So bila dah dapat gaji tu terus plan barang mana yang nak dibeli. Terus pergi beli tapi kenalah ada list barang nak beli. Kalau tak alamatnyer entah kemana duit tu dibelanjakan. Bila dah beli tu rasa lega.



Tu lah gambar barangan baby yang dapat saya snap. Sebenarnya ada lagi. Setakat ni saya belum beli:

- katil (rasanya beli kat anakku nanti)
- tilam dan bantal
- bedung (beli online nanti. tak pandai nak jahit)
- barut (tak cukup. beli online nanti)
- pampers (nak cuba pet pet nanti)
- wipes
- set mandian & minyak telon
- liquid detergent untuk pakaian

Next month saya kena beli semua tu....risaulah sangat takut bersalin awal. Bukan barang baby je barang saya kena difikirkan juga. Kena kemas awal masuk dalam beg. Nanti saya cerita pasal persiapan keperluan saya.

3 comments:

lupie said...

Sweet!!!
:) Must be an exciting phase for you!
Keep well my dear!
Think positive and that everything will be a okay!

Siti Salina said...

thanks dear. Wish everything goes well for me....

Anonymous said...

betul kata lupie..harap sumanya ok..berdoalah ye..dalam siti mempersiapkan barang baby..barang sendiri jgn lupa ye..baju tebal..baju T..kain batik..maternity pad..(buat ganti di hospital )..pad biasa buat kita yang tak reti guna pad bersalin..heee..nanti jgn lupa bawa bekalan..nanti lapar..harap siti bersalin normal..:-)